Ironman Jönköping

 
 
Söndag morgon och klockan ringde redan 05:40. Backintervaller stod på schemat och de skulle genomföras på MTB upp till toppen av Stiby Backe. Planerade att köra fem sådana intervaller som är ca 1,9 km långa och har totalt 45 höjdmeter per runda där sista stigningen är på ca 30 meter. Kände mig urstark och flög upp (nåja, åtminstone kändes det så) till toppen på första varvet, laddade på för ett till och kände mig lika stark då. Dock kände jag av höger baksida på låret, nära knäet, så jag vågade inte köra vidare. Vill inte vara för övertaggad nu i början utan måste vara försiktig och göra som en av er läsare skrev, lyssna på din kropp! 
 
Inte roligt om jag skulle gå sönder direkt och behöva vila en längre tid. Har haft lite känning på detta ställe sedan Cykelvasan men det kommer bara om jag tar i rejält, vid MAF-träning funkar det bra.
 
Om väder och kropp tillåter ska jag ge mig på ett försök att cykla till Kalmar på lördag. Har någon av er koll på vilka vägar jag kan ta så kommentera gärna nedan eller skicka ett PM på Facebook. 
 
Idag var det dags för simning. Har inte varit i vattnet på några veckor men det kändes ändå förvånansvärt bra. Blev fokus på teknikträning men tog ett par längder på slutet utan simfötter och dolme och det gick bättre än jag trodde. Har fortfarande svårt att få till andningen på ena sidan och det känns som att jag nästan måste rulla runt hela kroppen för att få huvudet över vattenytan. Får jobba lite på rörligheten i nacken tror jag. 
 
 
 
Var inge större trängsel i vattnet på Hälleviksbadet idag och det var rätt så jä**a kallt i luften men vattnet var varmt så det var bara att köra på.
 
Mitt slutmål med denna satsning är som ni redan vet att genomföra Ironman Kalmar 2018 men det krävs en del delmål längs vägen för att göra resan roligare och en sådant delmål tror jag ska bli Ironman 70.3 Jönköping som en så kallad halv Ironman. Det är helt enkelt halva sträckan på de tre delmomenten vilket betyder 1.9 km simning, 90 km cykling och 21 km löpning. Är övertygad om att en sådan tävling kommer ge mig många insikter och lärdomar inför eldprovet i Kalmar. 
 
ironman

Äntligen vardag

Efter sex veckors ledighet var det i måndags dags att börja jobba igen. Det är alltid skönt att vara ledig men det ger inte mycket struktur i vardagen, en struktur som jag tänker införa nu. Målet kommer vara att ha 6-9 timmars träning per vecka vilket i sig kommer kräva stor planering. 
 
Nästa vecka ska jag ha ett mycket intressant möte som jag hoppas kunna skriva mer om framöver. I går (tisdag) hade jag ett annat möte över en lunch med en nybliven Ironman. Emil genomförde Ironman Kalmar förra helgen och det var intressant och givande att prata med honom om både själva tävlingen men även hur resan dit varit. Jag tror jag kommer få mycket nytta av att kunna diskutera tankar med honom de kommande åren och jag vill även passa på att gratulera honom till en väldigt stark insats, extremt bra jobbat!
 
 
 
Samtidigt som Emil kämpade sig fram i och runt Kalmar jobbade jag och min granne/arbetskollega/bästa vän med upplevelseloppet Nattpuls. Det var tredje året som vi arrangerade Nattpuls och i år hade vi en ny bana och en organisation som börjar få lite rutin. Det är superkul att se glädjen i löparnas ögon och höra alla lovord efter loppet. Tittade på min stegräknare vid midnatt efter loppet och såg att jag gått 30600 steg under dygnet (följt av 4-5000 steg ytterligare innan jag var hemma vid kl 04:00). Vill passa på att tacka alla företag och personer som gör Nattpuls möjligt!
 
 
Igår kväll testade jag något jag inte testat på minst fem år. Jag stack ut och sprang en runda! 3 km i MAF-tempo (kommer gå in på vad detta är senare men kortfattat är det löpintensiv träning) vilket för mig är en maxpuls på 146 bpm (slap per minut). Det kändes bra även om jag har lite ont i min ena fot idag, är partiellt klumpfotad på höger sida och har korta hälsenor på båda fötterna. Löpningen kommer bli en rejäl för min del. 
 
Imorgonbitti ringer klockan 05:30 och det står cykling på schemat. Försöker få in så mycket morgonträning det bara går för att tiden med familjen ska bli så lite lidande som möjligt. 
 
 

I Mål

Då var man i mål efter 5 timmar och 32 minuter på cykeln. Nu är det i och för sig två dagar sedan jag gick i mål men två hektiska dagar har följt Cykelvasan där Cecilia hunnit med att sätta PB på 10 km på Midnattsloppets tuffa bana i Stockholm. Bra jobbat!
 
 
5 timmar och 32 minuter alltså. Riktigt roliga men även jobbiga timmar. Jag har länge drömt om att köra Vasaloppet på skidor och hoppas att jag i framtiden kommer göra det men det var ändå en härlig känsla att rulla in i Mångsbodarna, Evertsberg, Eldris och de andra stoppen längs vägen. Givetvis en mugg blåbärssoppa vid varje stopp men även saltgurka, buljong, bullar, banan och kaffe serverades. 
 
Kaffepaus i Hökberg
 
Det var en härlig stämning innan, under och efter loppet med många glada och uppiggande hejarop längs spåret. Vädret bjöd på mröka moln första två timmarna men sen hälsade regnet på under resterande tid. Var riktigt lerigt på sina ställen och jag fick spola av cykeln från en massa lera vid Hökbergs station. Dock, är det MTB-lopp så ska det vara lerigt och jäkligt i spåret! Vissa av cyklisterna hade lite mindre anpassade cyklar för att ta sig fram i terrängen men jag hoppas de kom fram till Mora ändå!
 
 
 
Sammanfattningsvis är min bild av Cykelvasan ett lopp som alla kan cykla rent tekniskt. Träningsmässigt behövs det givetvis några timmar mil i benen men tar man det lugnt så kommer man fram till slut! Jag gick ut lite för hårt för mitt eget bästa och hade det lite jobbigt efter 30 km. Tog det därför lite lugnt någon mil för att sedan öka på farten på slutet igen. Jag satte upp två mål för mig själv innan loppet. Ett, jag ska inte gå en meter av loppet, två, jag ska ta mig i mål på under sex timmar. Det var skönt att köra i mål i Mora och ha klarat båda målen. 
 
Veckan som kommer är det fullt fokus på Nattpuls Sölvesborg. Har ni inte anmält er så är det hög tid att göra det! Efter Nattpuls är det dags att börja jobba igen efter sex veckors semester och så kommer jag försöka få mer struktur även vad det gäller träning. Det blir en spännande höst!