Att få tiden att räcka till

Jag jobbar heltid på Sölvesborg-Mjällby Sparbank vilket innebär arbete från kl 08:00 varje dag till kl 16:00 tre dagar i veckan och två dagar där jag slutar kl 18:00 och kl 15:00. Ganska normalt tror jag för många, att vara borta från hemmet i så många timmar. Efter jobbet ska hund och barn hämtas och det ska lagas middag, något som vi i familjen Thege anser vara en viktig träffpunkt på eftermiddagen/kvällen där vi sitter ner tillsammans och pratar om dagen. Tyvärr är vår son en "slowstarter" när det kommer till att äta och flera gånger i veckan sitter vi minst en timme vid matbordet tillsammans, ofta har jag och Cecilia hunnit äta klart innan Matheus ens börjat äta.
 
Utöver arbete och matlagning så har vi en hund som behöver komma ut och röra på sig varje dag samt alla andra sysslor som krävs för att få hemmet att fungera. Här tar Cecilia ett stort ansvar men jag försöker bidra så gott jag kan.
 
Sist ska minst sju timmars sömn tryckas in i schemat.
 
Det är nu som träningen ska planeras in i schemat. Både min och Cecilias. Cecilia tränar tre dagar i veckan och helst direkt efter jobbet vilket funkar bra för mig. För att få ihop det berömda vardagspusslet tränar jag gärna innan jobbet, tidigt på morgonen, eller sent på kvällen när Matheus har kommit i säng och disk och annan marktjänst är avklarad. Visst kan det vara tugnt att sätta sig i bilen kl 20:00 en tisdagskväll för att köra sin simträning i Bromölla eller gå upp kl 05:00 för att hinna med cykelintervallerna innan Matheus ska till dagis, Nala till hunddagis och jag ska vara på jobbet kl 08:00 men det är det värt. Att få tid tillsammans med familjen ger energi som jag sedan kan använda när jag tränar. Att få den extra kramen och pussen av Matheus och ett "gojatt pappa" innan han ska lägga sig är en riktigt energiboost, den vill jag absolut inte vara utan!
 
Att gå in i ett kallt förråd kl 05:30 en onsdagsmorgon för att cykla kan vara helt underbart ibland!
 
Söndagar kl 19:30 och tisdagar kl 20:30 är det simträning
 
Föregående veckan var första veckan med daglig planering av Ironcoach Christian Malmström. På måndagen testade jag att springa hem från jobbet men att springa i 90 minuter på asfaltterad väg var ingen höjdare för mina knä ooch vrister så där kommer jag behöva planera om till kommande veckor. Var dock ett rekord för mig både gällande tid och sträcka, 11 km på 90 min med en maxpuls på 146 bpm. Härligt!
 
Nu är det fortsatt fokus på planering och träning under kommande veckor!
 
 

Dags för nästa steg

Från dess att jag inledde min träning i slutet av juli fram till idag har all träning skett på egen hand. Jag har under de senaste månaderna fått ramar att jobba efter av coach Christian Malmström men planerat mina träningspass och veckoupplägg själv. Imorgon (måndag) börjar nästa del i min resa mot Ironman Kalmar. Imorgon börjar det träningsprogram som i detalj ska göra mig så bra förberedd det bara går inför nästa sommars Ironman Jönköping och även så bra förberedd som möjligt inför träningen under 2017/18. Under första delen av programmet är syftet att bygga en grund för att klara den träningsmängd och påfrestning som kommer under 2017. Från nu till 1 januari ser veckorna ut såhär:
 
Måndag
Styrka, grundträning. 20 min
Distanspass Löpning 75-90 min
 
Tisdag
Simpass fart+teknik
 
Onsdag 
Cykel, korta intervaller + teknik 45 min
 
Torsdag
Styrka grundträning 20 min
Distanspass Löpning 60-75 min
 
Fredag
vilodag
 
Lördag
Distanspass Löpning 60-75 min
 
Söndag
Långa cykelintervaller 60-75 min
Simpass distans+teknik
 
Under andra halvan av december kommer kortare brickpass läggas in och längden på löppassen utökas. 
 
För att lyckas hålla denna träningsmängd vecka efter vecka kommer det krävas planering och anpassning. För mig är det viktigt att familjen blir så lite drabbad som möjligt och att vi även i framtiden får mycket tid tillsammans. Den kommande veckan kommer jag på måndag springa hem från jobbet och på onsdag ställa klockan på 05:30 för att träna innan jobbet då Cecilia jobbar kväll. 
 
Jag och Cecilia pratade tidigare idag om hur jag trodde min träning skulle gå innan jag körde igång. Jag sa då till Cecilia att jag inte trodde jag skulle kunna ta ett löpsteg under 2016 utan att det skulle börja först under 2017... Imorgon kommer jag springa från Sölvesborg till Hällevik, ibland är det helt underbart att ha fel :-)
 
Ikväll körde jag alltså mitt sista pass med eget upplägg men jag sneglade lite på kommande pass och körde ett distanspass i bassängen med block på 300 m. Först 300 m, vila, 2x150 m med vila mellan, 3x100 m med vila, 6x50 m med vila och avslutningsvis 300 m med paddlar. Med insimningen landade det på totalt 1750 m. Härligt! 

Mörka tider

Våra smarta telefoner har ställt om sig till vintertid och det är inte många timmar dagsljus som finns över till träning efter att arbetsdagen är slut. Jag hörde att Jonas Colting förslaget att vi skulle gå över till Kazakstantid (eller något liknande land) och därmed ha ljust från kl 12 till kl 21 istället! Smart :-)
 
Löpningen går bra att göra i mörker, jag sätter på mig min pannlampa och ger mig ut i kvällens mörker med en spännande ljudbok i lurarna. Jag har för övrigt väldigt svårt att lyssna på musik när jag tränar, det gör mig uttråkad på bara några minuter. 
 
Senaste veckan har jag gjort tre simpass, ett löppass och ett brickpass med cykling och löpning. Från måndag 14 november kör jag igång med träningsprogrammet från Ironcoach Christian Malmström. Jag tänkte skriva lite mer om det i nästa inlägg men det känns jäkligt kul att komma igång på riktigt! 
 
Första delen i brickpasset avklarat och likt ett Skiathlon på skidor var det ett snabbt "skidbyte" och sen ut på löparrundan
 
Cykelträningen är den del som är tråkigast såhär års. Att sitta på en trainer i förrådet och titta på samma sak hela tiden är inte det bästa för motivationen. Jag försöker lyssna på en bra ljudbok eller titta på något på paddan men det är fortfarande inte så kul. Det är inte ofta det kommer en backe eller lite medvind som ändrar cyklingen. Ska se om jag hittar någon annan att fördriva tiden med och göra några pass tillsammans med. Det är tur jag har en mountainbike så jag får komma ut och röra på mig lite i härliga naturen. 
 
Här sitter jag och cyklar...
 
...med denna utsikten!