Då var det min tur - influensa

Februari. Vabbruari. Influensa- och förkylningstider och trots att jag hoppats på att slippa det så visste jag innerst inne att det bara var en tidsfråga. Speciellt när först Cecilia bli liggande och att sen Matheus drar på sig en rejäl förkylning. Vid mitt förra blogginlägg, för en dryg vecka sedan, hade jag kunnat köra på med 28 pass på 28 dagar. Sedan dess har jag kört två pass, ett styrkepass och en omgång vattenlöpning. Jag kände mig trött och hängig redan i början av veckan men febern kom först på torsdagen tillsammans med en djävulsk huvudvärk. 
 
Det kan vara lätt att få lite "panik" över alla pass du missar när du är sjuk och jag tycker det är alldeles för vanligt att se folk som går tillbaka i träning för tidigt efter en sjukdomsperiod. Mina egna regler jag satt upp är att aldrig träna vid halsont och aldrig träna pulshöjande träning vid förkylning (jag tycker styrketräning funkar bra i många lägen). Undrar om det finns ett "facit" för hur vi ska göra för att komma tillbaka så snabbt som möjligt från sjukdom. Sitter du som läsare på det svaret så kommentera gärna nedan! 
 
Vad gör jag då med all extra tid jag fått över? Det är trots allt drygt tio timmar per vecka som jag nu kan ägna åt annat än träning. Tyvärr är det lätt att lägga sig i soffan på kvällen och inte ta sig ur igen innan det är dags för att få påhälsning av John Blund. Många kvällar är utsikten såhär istället för ett svart streck på botten av en bassäng eller dörren i ett kallt förråd.
 
 
Och visst är det skönt att krypa ner i soffan med en kopp te propfull med honung och ingefära men jag längtar ut till cykeln i förrådet. Har haft planer på att anmäla mig till Vasaloppcyklingen på ON Training Beach i Hörvik men med vetskapen att Cecilia fortfarande har ont i halsen och inte kunnat träna på över tre veckor så är förhoppningarna små. Skulle jag tillfriskna sådär i sista minuten får jag kanske ta med min egen cykel ner och ställa den bredvid de andra. Jag håller tummarna! 
 
Jag tycker vi avslutar dagens inlägg med en Göteborgsvits för att höja stämningen lite:
 
- Har vi alla kryddorna vi behöver?
- Jajamen, det är inge-fära! 
 
 

Gästspel

En summering av de fyra senaste veckorna visar att jag genomfört följande pass:
 
9 simpass (11675 m)
9 cykelpass (237 km)
5 styrkepass
3 vattenlöpningspass 
2 powerwalk
 
Totalt är det 28 genomförda pass på 28 dagar. Varje vecka har jag haft en vilodag och sex dagar där jag tränat minst ett pass per dag. 
 
Jag känner mig fortsatt stark och det är en känsla jag såklart gillar och som inspirerar mig till att ta i ännu mer på mina pass. Samtidigt är det skönt att ha en tydlig träningsplan från min "coach" så det blir en bra mix i passen. Tidigare har jag bedömt mina träningspass efter hur trött jag är eller hur mycket träningsvärk jag får. Nu är det skönt att veta att när mina intervaller på cykeln är klara så är passet klart, jag behöver inte köra lite extra för att känna mig helt slut. Eller när jag, som i helgen, satte mig på min MTB och cyklade en lugn runda med min frus systers sambo och veta att den träningen också är viktig. Jag känner mig trygg och säker på att jag får ut maximalt av varje timme jag tränar och det är en skön känsla. 
 
Mitt knä fortsätter dock att bråka med mig och när jag igår, vid en promenad med familjen, sprang och lekte med Matheus när han cyklade fick jag ont direkt. Jag vet att sjukgymnastik tar tid men det är väldigt frustrerande att inte kunna springa ens en liten bit utan att få ont. 
 
Avslutningsvis tänkte jag skriva några rader om ett gästspel jag gjorde på ON Training Beach i veckan som gick. Ola skickade ett meddelande till mig efter lunch i tisdags och sa att han saknade en spinninginstruktör till kvällens pass. Jag hade aldrig gjort något sådant men ville såklart hjälp Ola och sa ja. Jag körde ett pass med de åtta tapra deltagarna som de nog aldrig varit med om innan. Ingen hade hört ordet kadens innan och vi ägnade halva passet åt teknikträning för cykel. Andra halvan körde vi intervaller och de såg ganska trötta ut efteråt i alla fall. Jag hade superkul och jag hoppas deltagarna hade det också. Vi får se om det blir några fler gästspel i framtiden och om det då kommer några deltagare återstår att se.
Spinning - cykling - ironman - ontraining - ontrainingbeach - träning

Orosmoln över mitt knä

Träningen fortlöper riktigt bra just nu och jag skulle så gärna vilja skriva att allt är frid och fröjd. Tyvärr är det inte så och mitt knä som jag fick ont i i mitten av december spökar fortfarande. Smärtan är visserligen inte närvarande hela tiden som den var i början men får jag en vridning i mitt knä så gör det riktigt jäkla ont. Smärtan sitter nästan nedanför för knäet men strålar upp både på insidan och utsidan. Har gått hos sjukgymnast under fyra veckor där jag får akupunktur och laserbehandling. Hennes gissning är att ledbandet fått sig en smäll och att det behöver få tid att läka. Akupunkturen och laserbehandlingen ska påskynda "självläkningen" och jag kan känna dagen efter en behandling att det gör lite mer ont än dagen innan. Som komplement till behandlingen kör jag vattenlöpning. Först trodde jag att jag skulle springa på botten av bassängen men det visade sig att det är precis tvärtom. Jag tar på mig en sorts flytväst runt midjan och sedan löper jag på i den djupa delen av poolen. Blev 50 minuter under förra passet och ska försöka få till två pass per vecka framöver. Ska inte vara jättelångt från vanlig löpning och jag tänkte blanda in lite intervaller i passen. 
 
 
Jag känner såklart en oro över detta men den övriga träningen påverkas inte av smärtan och jag kan gå för fullt båda med simning, cykling och styrkepassen. Jag får till rätt träningsmängd även om det ibland kan bli lite väl mycket cykling och det känns skönt. Kan jag fortsätta bygga kondition och styrka som jag gör idag så borde jag kunna klara löpningen och den kommer igång framåt våren. Jag ska ändå "bara" springa en halv maraton till sommaren...
 
Två glädjeämne i min övriga träning är att jag dels gjort mitt första simpass med en snittid under 2 min/100 m. Jag låg länge och snittade 2:30 min/100 m så procentuellt är det en bra förbättring. 
 
 
Jag har även, idag, ökat på vikterna på mitt styrkepass och gjorde bland annat två set med sex reps på 100 kg i benböj. Är underbart att känna sig snabbare och starkare med tiden, det är ju trots allt därför jag tränar!