Vad är MAF-träning?

Jag skriver ofta att jag sprungit exempelvis 5 km på xx min på MAF-puls men vad betyder det där MAF? Jag är ingen expert på området men har lärt mig en del under tiden jag tränat med ett tydligt mål. 
 
MAF står för Maximum Aerobic Function och handlar om lågpulsträning. Motsatsen till lågpulsträning är anaerob träning, vilket då är högintensiv träning. Vad är skillnaden för kroppen? Vid aerob träning används i största mån fett som bränsle och fördelen med det är att fett innehåller mer energi per molekyl än vad kolhydrater gör som är den huvudsakliga energikällan vid anaerob träning. Jag vill alltså lära kroppen att använda fett som energikälla när jag anstränger mig och på så sätt orka mer. 
 
Dennis Kimetto, världsrekordhållaren på Marathon får här representera den aeroba träningen 
 
 Usian Bolt, som har världsrekordet på 100 meter får stå för den anaeroba träningen. 
 
MAF går ut på att höja sin nivå där du fortfarande ligger på en aerob träning och då är det mängder med timmar med lågpulsträning som gäller. Skaparen av MAF-metoden är Phill Maffetone som under 40 år forskat på ämnet och hans studier har visat att följande formel för att räkna ut sin MAF-puls är den bästa:
 
Dra av din ålder från 180, i mitt fall 180-34=146. Läs sedan de kommande fyra påståendena och om någon stämmer in på dig så dra av eller lägg det som står i slutet av varje påstående. Jag har valt att inte översätta dem till svenska för att inte riskera att missa någon del eller översätta den fel. 

a)  If you have or are recovering from a major illness (heart disease, any operation or hospital stay, etc.) or are on any regular medication, subtract an additional 10.

b)  If you are injured, have regressed in training or competition, get more than two colds or bouts of flu per year, have allergies or asthma, or if you have been inconsistent or are just getting back into training, subtract an additional 5.

c)  If you have been training consistently (at least four times weekly) for up to two years without any of the problems just mentioned, keep the number (180–age) the same

d)  If you have been training for more than two years without any of the problems listed above, and have made progress in competition without injury, add 5.

För min del blev det inga ändringar. När du fått fram din MAF-puls är det viktigt att du under dina pass håller dig på eller under din bestämda MAF-puls. Detta kan innebära att du i vissa fall måste gå upp för backar då pulsen ökar för mycket om du springer.  För cykling går det att använda samma puls men det kan vara svårt att "nå upp" till den på långpass så jag har i samråd med min coach sänkt den nivån till 141 bpm. 
 
Vill du läsa mer om MAF så gå in på www.phillmaffetone.com
 
Vädret har den senaste tiden inte varit så roligt men träningen ska genomföras ändå. Under lördagen sprang jag drygt 9 km i ösregn, snålblåst och ett par plusgrader och det känns jäkligt skönt att gå in i duschen efter ett sådant pass. Jag tror jag såg målet i Kalmar framför mig minst tio gånger under rundan. 
 
Hyfsat skönt med en dusch efter denna rundan! 
 
Ikväll blev det inget simpass då Cecilia jobbar söndag kväll var åttonde vecka. Blev istället mys med Matheus i soffan och de timmarna är precis lika viktiga som träningstimmarna för att jag ska orka köra vidare!