Premiär för landsvägscykeln!

Ganska längesen jag bloggade nu men det är lite som med formen i träningen, ibland är du het och levererar och ibland går det bara inte :-)
 
Under föregående helg var det dags att damma av min racer och ge mig ut på vägarna i vårvädret. Under vintern har jag funderat på att investera i en tempocykel som är anpassad för triathlon men både huvudet och ekonomin kom fram till att skjuta den investeringen på framtiden. Skillnaderna på en racer och en tempocykel är många men kort går det att beskrivas med att en tempocykel har en liggande cykelställning och en racer mer upprätt sittställning. Detta beror på att du, i triathlon, inte får ligga i "suget" bakom en annan cyklist utan måsta hålla tolv meters avstånd. Denna typ av cykel är inte heller godkänd på vanliga cykeltävlingar som exempelvis Vätternrundan. På en racer är klungcykling vanligt och det sparar mycket energi.
 
Istället blev det en ny hjuluppsättning och tempopinnar från Sölvesborgs Velo och Bontrager. Är säkerligen mycket psykologi i detta men kände mig mycket snabbare än tidigare!
 
 
När jag ändå är inne på Sölvesborgs Velo vill jag slå ett slag för den skäggige mannen bakom disken. Du kan ofta hitta bättre priser på nätet när det ska köpas cykel men går du i sådana tankar så är mitt råd att att handla av en lokal cykelaffär och då är Sölvesborgs Velo det självklara valet. Den service Fredrik ger innan, under och efter köpet är värt den lilla eventuella prisskillnad som kan finnas. 
 
Fredrik Olofsson på Sölvesborgs Velo
 
Under de senaste två tisdagarna har jag varit stand-in som spinningledare på ON Training Beach i Hörvik. Jag delade upp passen i två delar, en inledning med fokus på teknik och en del där intervallerna stod i fokus. Vilka jäkla krigare de är som kämpar sig igenom de hårda passen. 
 
Krigarna i Hörvik
 
Avslutar med den obligatoriska knärapporten som tyvärr är dystrare än vanligt. I onsdags fick jag allt mer ont ju längre dagen gick och på kvällen svullnade knät upp. Kunde knappt gå dagen efter och besökte Valjehälsan på fredagsmorgonen. Besöket var inte mycket att skriva hem till mamma om då läkaren, som var en hyrläkare med namnskylt från Kronoberg, sa "jag vet inte varför du ska träffa mig, de måste bokat fel. Jag ska bara ha små patienter".Kul...
 
Hon skulle i alla fall skicka remiss till röntgen och sedan ortopeden. Får hoppas på bättre bemötande där!