Då var det min tur - influensa

Februari. Vabbruari. Influensa- och förkylningstider och trots att jag hoppats på att slippa det så visste jag innerst inne att det bara var en tidsfråga. Speciellt när först Cecilia bli liggande och att sen Matheus drar på sig en rejäl förkylning. Vid mitt förra blogginlägg, för en dryg vecka sedan, hade jag kunnat köra på med 28 pass på 28 dagar. Sedan dess har jag kört två pass, ett styrkepass och en omgång vattenlöpning. Jag kände mig trött och hängig redan i början av veckan men febern kom först på torsdagen tillsammans med en djävulsk huvudvärk. 
 
Det kan vara lätt att få lite "panik" över alla pass du missar när du är sjuk och jag tycker det är alldeles för vanligt att se folk som går tillbaka i träning för tidigt efter en sjukdomsperiod. Mina egna regler jag satt upp är att aldrig träna vid halsont och aldrig träna pulshöjande träning vid förkylning (jag tycker styrketräning funkar bra i många lägen). Undrar om det finns ett "facit" för hur vi ska göra för att komma tillbaka så snabbt som möjligt från sjukdom. Sitter du som läsare på det svaret så kommentera gärna nedan! 
 
Vad gör jag då med all extra tid jag fått över? Det är trots allt drygt tio timmar per vecka som jag nu kan ägna åt annat än träning. Tyvärr är det lätt att lägga sig i soffan på kvällen och inte ta sig ur igen innan det är dags för att få påhälsning av John Blund. Många kvällar är utsikten såhär istället för ett svart streck på botten av en bassäng eller dörren i ett kallt förråd.
 
 
Och visst är det skönt att krypa ner i soffan med en kopp te propfull med honung och ingefära men jag längtar ut till cykeln i förrådet. Har haft planer på att anmäla mig till Vasaloppcyklingen på ON Training Beach i Hörvik men med vetskapen att Cecilia fortfarande har ont i halsen och inte kunnat träna på över tre veckor så är förhoppningarna små. Skulle jag tillfriskna sådär i sista minuten får jag kanske ta med min egen cykel ner och ställa den bredvid de andra. Jag håller tummarna! 
 
Jag tycker vi avslutar dagens inlägg med en Göteborgsvits för att höja stämningen lite:
 
- Har vi alla kryddorna vi behöver?
- Jajamen, det är inge-fära!