Årskrönika del 3 - Löpning

En något försenad sista del av min egen årskrönika handlar om sista delen i en Ironman, löpning. Löpningen var den del jag var mest "rädd" för innan jag drog igång min träning och även den del jag trodde jag skulle ha det jobbigast med. Såhär sex-sju månader efter att jag dragit igång med min satsning så kan jag konstatera att jag fick både rätt och inte rätt. 
 
Bild från underbara Stiby-Backe på en av sommarens löpturer
 
Jag trodde inte jag skulle kunna ta ett löpsteg under 2016 på grund av min tyngd men efter lite diskussioner med min coach, Christian Malmström, drog jag igång med korta löppass på två-tre kilometer på mjukt underlag. Det kändes bra och även om jag hade lite ont i knä och min högerfot (min klumpfot) så kunde jag öka på längden på passen under hösten och i mitten av november sprang jag hem från jobbet (ca 11 km). I slutet av samma månad åkte jag på en riktig förkylning (på gränsen till manlig förkylning) och kunde inte träna på två veckor. Väl tillbaka i slag igen planerade jag att mjukstarta med ett par varv på "slingan" i Sölvesborg. Fick ganska snabbt ont i mitt vänstra knä och har sedan dess inte kunnat springa. Har gått till sjukgymnast under januari och ska nästa vecka börja rehabträna med löpning i vatten. Återkommer till det i ett senare blogginlägg. Knäproblemen påverkar inte min cykling eller simning vilket känns skönt men det är jobbigt att inte kunna ta de där löppassen som jag så innerligt behöver. Tror dock det är viktigt att jag blir bra innan jag ger mig på det igen. Jag hoppas även vattenlöpningen ska ge mig liknande träning som vanlig löpning gör. 
 
Familjen Thege begav sig på semester under vecka tre och då passade jag på att hyra längdskidor istället för slalomskidor. Det gav ett liknande pulspåslag som löpträningen gör men är relativt skonsamma rörelser. Försökte även springa lite men varvade det med power walk. Kände av det dagen efter. 
 
Power walk/löptur i Tandådalen
 
"Kalven runt", 11 km skidåkning. 
 
Framöver blir det fokus på styrketräning och lite mer puls i träningen. Vi ses på ON Training Beach!