Min Dolme

Så har vi det här med simningen. Om nästan exakt två år ska jag avverka 3800 meter i vattnet på maximalt två timmar och 20 minuter. Jag som hatar att simma bröstsim och aldrig lärt mig frisim mer än att sprattla vilt med armar och ben för att komma sakta framåt. Nu ska jag lära mig att glida genom vattnet med minimal energiförlust och försöka spara mina ben till cyklingen och löpningen.
 
Till min hjälp har jag min svåger Jimmy Schön som simmat mycket i sin ungdom och som på senare dar dragit igång simningen igen och nu kör en del Swimrun. Vi har träffats några gånger på Hälleviksbadet och Jimmy har gett mig en stor uppmaning: träna teknik! Jag har därför investerat i följande teknikträningsredskap: simglasögon, små simfötter och dolme (ja, det heter faktiskt så). 
 
 
Efter bilderna i dagens inlägg är jag rätt sugen på att även investera i en simmösa...
 
Så länge Hälleviksbadet är öppet är simningen lättillgänglig för mig men efter augusti kommer det bli tuffare att hitta simtimmar. Ska kolla upp de lokala simklubbarna och vad de har att erbjuda. 
 
Jag har en bra bit kvar till att kunna simma 400 meter frisim, den gräns som Jimmy satt upp för mig när jag kan säga att jag kan simma. Jag tycker andningen är "jobbigast", det känns som att jag får in lite för lite luft vid varje andning samt att det är lätt att få in vatten i inandningen. Jag jobbar dock på och kan se att jag gjort små framsteg de få gånger vi tränat ihop. 
 
En liten sak till om dolmen. När jag skulle gå ur bassängen frågade två tjejer vad det var jag hade i handen. Jag sa som det var, det är min dolme, och gick sen vidare. Fick dock vända och leta upp deras föräldrar och förklara vad en dolme var så inte barnen skulle säga till dem att han visade sin dolme för oss! Kunde gått illa där... 
 
 
 
 
Kajsa

Hej Adde, så kul att följa dig resa! Jag har tränat simning och löpning med en triathlonklubb i Malmö de senaste 2,5 åren vilket är sjukt roligt. Min bästa tips för att få till andningen är dels att titta uppåt/bakåt när du tar luft och sedan tömma lungorna så mycket det går innan det är dags för nästa armtag. När jag simmar tretakt blåser jag ut med ut med näsan de första två armtagen och med munnen det sista taget innan det är dags för nästa andetag. Och testa att laborera med olika andningsfrekvenser, tvåtakt kan vara bra i början men byt "andningshåll" varje längd så att du inte blir starkare på ena sidan :) Jag har också kollat en hel del tutorials på Youtube för att få tips, exempelvis vattenläget är superviktigt för att få till en bra andning. Och sista tipset är en crawl-snorkel som gör att man kan fokusera på tekniken utan att tänka på andningen, särskilt bra om du tränar teknik med simfötter och paddlar tycker jag. På SK Rans (som jag tränat med) lägger de upp alla passen under hösten om du behöver inspiration till upplägg http://skrantriathlon.blogspot.se. Du är grym! Kramar Kajsa

Svar: Hej Kajsa!

Kul att du oxå tränar på med simning och löpning. Jag tackar verkligen för tipsen, ska testa nästa gång jag är i vattnet. Får jag inte ordning på det själv får jag söka upp någon simklubb och träna med dem. Kör hårt du också!
Anders Thege