Räddad av Janne

 
Igår ringde klockan 06:15 då jag bestämt att träffa Janne från cykelklubben kl 07:30 i Mjällby för att cykla ett par timmar runt Listerlandet. Kvällen innan hade jag bytt slangen på det punkterade däcket och var lite smånöjd med mig själv. Kom ut till förrådet och skulle reglera trycket i däcket innan avfärd, tömde ut luften, och började pumpa. Kommer upp till ett bar (tänker cykla Cykelvasan på dryg tre bar) och sen börjar det pysa för varje pumptag. Försöker koppla loss pumpen och sätta dit den igen men samma sak, det bara pyser. Eftersom jag bara hade en slang hemma och den nu satt i däcket fick jag snällt skicka ett meddelande till Janne att det nog inte skulle bli någon cykling. Fick svaret : jag kommer till Hällevik!
 
Det som tog mig 30 minuter fixade Janne på fem minuter. Därefter blev det ett par timmar på mestadels grus- och stigvägar på Listerlandet. Jag visade runt Janne på Stiby-Backe och det var en del stigar han inte cyklat innan. Därefter tog vi oss till Nogersund och cyklade sedan grusvägar till Hörvik där vi tog en tur på klassiska kärleksstigen. Det kändes verkligen i hjärtat när man tog sig fram där med Janne :-). Turen avslutades med att Janne visade lite nya stigar från Hörvik som gick hela vägen till Djupekås. Det här blev en kanonrunda!
 
 
 
På vägen hem från Lörby, efter att ha lämnat av Janne, stannade jag och höjde sadeln samt spände fast mina pedaler lite extra. Det är de små detaljerna som gör det och det kändes som jag fick bättre kadens efter justeringarna. Väl hemma fick jag syn på Cecilia och Matheus på vägen och cyklade därför fram till dem. Cyklade bredvid en stund innan jag skulle hoppa av, stannar cykeln och ska klicka bort pedalerna. Pang i backen säger det! Hade helt glömt att jag spänt pedalerna extra och att jag inte längre kom loss lika lätt. Blicken på Cecilia och Matheus var verkligen "vad gör du?!" Innan de båda börjar gapskratta. Har ett fint litet blåmärke som minne några dagar nu. 
 
Idag har vi varit och tittat på Hörvik Triatlon som arrangerades av ON Training Beach i Hörvik. Ett riktigt roligt lopp att titta på med mycket publik och med många deltagare. Var lite småsugen på att vara med men brukar få ont i fötter och knä när jag springer och vill inte riskera någon dum skada innan Cykelvasan. Fick hoppa in och agera lite funktionär istället men nästa år ska även jag stå där på stranden, det lovar jag. Var även roligt att min kära fru föreslog att vi skulle cykla dit, det händer inte varje dag.