Det kan gå, det ska gå!

Jag har räknat. Jag har funderat. Jag har testat olika teorier och jag har räknat lite till. Det kan gå. Det ska gå! Jag ska klara Ironman 70.3 i Jönköping oavsett om min menisk är skadad eller inte. Här kommer min plan och mina tankar om vad som ska hända om lite drygt sju veckor när det är dags för min första Ironmantävling. 
 
Del 1 - Simningen
Simningen är något jag utvecklats mycket i och även om jag inte är någon raket i vattnet så har jag gått från att simma under tio meter innan jag fått panik och andningsnöd till att köra mina träningspass på ca 2000 meter per gång. Det är en härlig känsla att glida fram, meter efter meter, utan att känna någon trötthet. Jag behöver förbättra mitt vattenläge vilket innebär att jag behöver bli vågrätt i min kropp när jag simmar, men jag tror det kommer komma när våtdräkten åker på. Idag har jag några graders lutning. 
 
Jag var i den kungliga huvudstaden i början av veckan med mina arbetskollegor och när de andra satte sig i hotellbaren på Scandic Haymarket, ett riktigt toppenhotell, efter en god middag tackade jag för mig och gick upp på rummet, packade min ryggsäck med badbyxor och ställde klockan på 05:30. För min del var det ett självklart val att träna innan vi började jobba dagen efter. På morgonen lånade jag en cykel på hotellet och cyklade ca fem km genom Stockholm till Eriksdalsbadet. Var på plats vid 6:15 men fick ändå dela bana med sju-åtta andra personer. På hemmaplan i Bromölla har jag ibland haft hela bassängen för mig själv så det var såklart en ny utmaning att få en spark i huvudet ena stunden och och en hand i sidan på kroppen nästa sekund. Samtidigt är det troligen så det kommer vara när det väl är dags för Ironman. 
 
Jag har som mål att simma 1925 meter på 45 minuter och sedan använda 15 minuter till klädbyte inför cyklingen. 
 
Folktomt på Drottningsgatan
 
Inte så mycket folk i Gamla Stan heller...
 
Framme vid Eriksdalsbadet!
 
Del 2 - Cyklingen
90 km ska avverkas och knappt 1000 höjdmeter likaså. Mitt mål är att ha en genomsnittshastighet på 25 km/h under loppet och tiden blir då ca 3 h 30 min. Klädbyte 15 minuter inför löpningen. Känner mig trygg med cyklingen men visst kommer det bli jobbigt med en relativt kuperad bana. Jag var ute och körde 85 km förra helgen tillsammans med Sölvesborgs cykelguru Fredrik Olofsson. Vi avverkade 500 höjdmeter med en snittfart på 26,5 km/h i så kallat snacktempo. Jag kommer öka på långpassen på helgerna framöver så jag vänjer kroppen vid att klara hård belastning under längre tid. 
 
Glasspaus i Näsum
 
Del 3 - Löpning
Så var det den sista delen, löpningen. Jag har fortsatt ont i mitt knä och jag ska på röntgen 3/6 men jag är rätt säker på att min menisk är skadad. Så att springa är uteslutet. Jag planerar istället att gå de 21 km som avslutar loppet. Hittills har jag lagt 60 min på simning och ombyte samt 3h och 50 min på cykling och ombyte igen. Detta ger mig, innan målet stänger 8,5 h efter start, 3 h 30 min att klara den avslutande delen. Tempot blir ca 10 min per km och det bör gå om jag inte får ont i mitt knä. 
 
Jag tänker alltså genomföra loppet även om jag får bekräftat att mitt knä är skadat och jag hoppas innerligt att jag ska klara det och ta mig i mål!
 
Sammanfattningsvis blir upplägget.  
🏊🏼 45 min
🎽 15 min
🚴🏼 3 h 30 min
🎽 15 min
🏃🏻  3 h 30 min
 
Då har jag även 15 min "över" för oförutsedda händelser...