Cykling

 
Ett av tre delmoment i en Ironman är cykling och det är den träningsformen som jag idag är mest bekant med och som jag utövar regelbundet. Idag var det dags för ett långpass på mountainbike (MTB) tillsammans med Sölvesborgs Cykel och Sportklubb och om två veckor ska jag köra Cykelvasan. Det blev dryga 53 km och härliga 643 höjdmeter. Ryssberget har oändligt med stigar och grusvägar att kryssa fram på och jag tror vi tog oss in en bit i Skåne innan vi vände hem till Blekingeland igen. Var ett bra gäng på nio personer som var ute i drygt tre timmar. 
 
 
Cykelvasan går till stor del i samma spår som Vasaloppet och det ska bli en härlig upplevelse att få rulla in i Mångsbodarna, Evertsberg, Eldris och de andra depåerna längs banan. Håller tummarna för fint väder, 2014 var det kallare vid Cykelvasan än vid Vasaloppet...
 
 
 
Jag kommer lägga mycket fokus på cyklingen i inledningen av min resa då jag anser att jag är för tung för löpning och kommer därmed avvakta med det tills jag kommit ner 20-30 kg. 
 
Jag fastnade för cykling som träningsform för ca 1,5 år sedan och har sedan dess cyklat regelbundet, både MTB och Landsvägscykling. Det är en träningsform som är skonsam för kroppen och som kan utföras både i grupp och ensam. Har du inte testat cykling så vill jag tipsa om det, du kommer bli biten! 
 
Jag vill avsluta med att tacka alla som önskat mig lycka till och som lovat att följa och stötta mig. Det kommer behövas och det känns superbra att veta att ni finns där. 

Resan börjar här

Då var det min tur. Min tur att nå mitt mål alltså. Jag ska genomföra en Ironman 2018 och denna blogg kommer handla om min resa dit. En del av er kommer säkert småskratta lite eller skaka på huvudet, men jag SKA nå mitt mål.
 
Vem är då jag och varför startar jag en blogg om min resa? Jag kommer beskriva mig mer ingående i senare inlägg men för den som inte känner mig är jag en 34 år gammal pojke boende i Hällevik tillsammans med min underbara fru, son och hund. Jag har alltid tränat men också alltid varit överviktig. Idag stannar vågen på 132 kg och jag har många gånger försökt, och delvis lyckats, gå ner i vikt men sen gått upp de tappade kilona igen. Nu ska jag fokusera på min dröm och mitt mål att genomföra en Ironman istället för att jaga kilon på vågen. Denna bloggen kommer fokusera på vad som krävs av mig för att klara att genomföra denna kraftansträngning både gällande träning och kost. Hur bra det går för mig kommer dock inte handla om vikt utan om hur min träning och kost fungerat. En bra vecka kan vara tre till fyra väl genomförda träningspass och inte -1 kg på vågen.
 
Vad är då en Ironman?
Jo, först simmar man 3,86 km, sen cyklar man 18 mil för att avsluta med att springa en maraton (4,2 mil). Inte mer och inte mindre.
 
De närmaste dagarna tänker jag skriva mer om mitt tänkta upplägg och lite mer om mig själv. Jag hoppas du vill fortsätta följa (och gärna stötta) mig för min resa börjar här och nu!
ironman