Motivation

Vad är egentligen motivation och går det att påverka den? För mig finns det många olika sorters motivation och de hänger i mångt och mycket samman med Mazlovs behovstrappa. Det är svårt att tänka på nästa cykelpass när vinterkräksjukan har greppat tag i en, då är det överlevnad som gäller, i alla fall för min del. 
 
 
I det samhälle vi lever i idag lever många av oss i de översta stegen och min Ironmansatsning handlar till stora delar om självförverkligande. Det svåra kan vara att hitta motivation i vardagen, motivation att gå upp klockan 05:00 för att hinna med de inplanerade cykelintervallerna innan jobbet eller motivation att sätta sig i bilen och köra 18-20 km enkel resa till Bromölla kl 20:30 för att simträna. I dessa fall jobbar jag mycket med målbilder. Jag är "bra" på att dagdrömma och har inga problem att se mig själv stå på startlinjen med våtdräkten på. Jag tänker mycket på hur jag vill känna i kroppen då och det kan lätt bli att tankarna handlar om: kommer jag orka, kommer det blåsa stora vågor, kommer jag hinna klart innan de drar repet osv. Dessa tankar är säkerligen helt normala och av erfarenhet vet jag att ju mer jag tränar på något, desto tryggare blir jag och desto mer kommer tankar som: jag står på startlinjen med ett leende på läpparna, jag suger in omgivningen minuterna innan start och jag kan även se mig ta rygg på en annan simmare och sedan bara flyta in i rytmen och glida fram i vattnet. 
 
Jag kan även motiveras av andras framgång. Nu när vinterstudion dragit igång kan jag få en rejäl kick av att se Halfvarsson, Hellner och Nilsson tömma sina kroppar helt och hållet. Helst sitter jag på cykeln samtidigt som de tävlar, då känns det som jag kan cykla hur länge som helst! 
 
 
Den största motivationen kommer dock från familjen och möjligheten att få leva x antal år tillsammans med dem. Min övervikt är ett av få mål jag inte lyckats övervinna och med denna satsning mot Ironman är mitt största mål och min största motivation att få en sundare kropp som orkar bära mig i många år framöver tillsammans med dessa två!