Dags för nästa steg

Från dess att jag inledde min träning i slutet av juli fram till idag har all träning skett på egen hand. Jag har under de senaste månaderna fått ramar att jobba efter av coach Christian Malmström men planerat mina träningspass och veckoupplägg själv. Imorgon (måndag) börjar nästa del i min resa mot Ironman Kalmar. Imorgon börjar det träningsprogram som i detalj ska göra mig så bra förberedd det bara går inför nästa sommars Ironman Jönköping och även så bra förberedd som möjligt inför träningen under 2017/18. Under första delen av programmet är syftet att bygga en grund för att klara den träningsmängd och påfrestning som kommer under 2017. Från nu till 1 januari ser veckorna ut såhär:
 
Måndag
Styrka, grundträning. 20 min
Distanspass Löpning 75-90 min
 
Tisdag
Simpass fart+teknik
 
Onsdag 
Cykel, korta intervaller + teknik 45 min
 
Torsdag
Styrka grundträning 20 min
Distanspass Löpning 60-75 min
 
Fredag
vilodag
 
Lördag
Distanspass Löpning 60-75 min
 
Söndag
Långa cykelintervaller 60-75 min
Simpass distans+teknik
 
Under andra halvan av december kommer kortare brickpass läggas in och längden på löppassen utökas. 
 
För att lyckas hålla denna träningsmängd vecka efter vecka kommer det krävas planering och anpassning. För mig är det viktigt att familjen blir så lite drabbad som möjligt och att vi även i framtiden får mycket tid tillsammans. Den kommande veckan kommer jag på måndag springa hem från jobbet och på onsdag ställa klockan på 05:30 för att träna innan jobbet då Cecilia jobbar kväll. 
 
Jag och Cecilia pratade tidigare idag om hur jag trodde min träning skulle gå innan jag körde igång. Jag sa då till Cecilia att jag inte trodde jag skulle kunna ta ett löpsteg under 2016 utan att det skulle börja först under 2017... Imorgon kommer jag springa från Sölvesborg till Hällevik, ibland är det helt underbart att ha fel :-)
 
Ikväll körde jag alltså mitt sista pass med eget upplägg men jag sneglade lite på kommande pass och körde ett distanspass i bassängen med block på 300 m. Först 300 m, vila, 2x150 m med vila mellan, 3x100 m med vila, 6x50 m med vila och avslutningsvis 300 m med paddlar. Med insimningen landade det på totalt 1750 m. Härligt!