Framsteg i träningen

Mer än en vecka sedan mitt förra inlägg och många träningstimmar har passerat. Jag har gjort framsteg både gällande löpningen och simningen och det är förstås superkul. Under föregående vecka gjorde jag två löppass på 7,5 km per pass och det är härligt att mina kropp och mina fötter inte reagerar negativt på att jag förlänger mina pass. Första passet tog jag när Sverige mötte Bulgarien i kvalet till fotbolls-VM. Jag gillar att lyssna på (prat)radio, ljudböcker eller poddar när jag tränar, musik gör mig ganska snabbt uttråkad. Jag satte på mig pannlampan och gjorde tre varv runt Grönslätt (ett varv är ganska exakt två kilometer), samt löpning dit och en bit tillbaka hemåt. Det tråkiga med pulsträning enligt MAF (tänkte gå in mer på vad MAF är i mitt nästa inlägg) är att jag hela tiden måsta justera farten efter min puls. Går pulsen över 146 bpm så ska farten sänkas till pulsen kommer ner under den bestämda nivån. Det gör att tempot på löpningen varierar från 6:50 min/km till ibland över 10 min/km. Jag tränar dock för att kunna springa länge och inte för att springa snabbt! 
 
Pannlampelöpning på grusväg vid havet. 
 
När det gäller simningen fortsätter framstegen även där. På tisdagens pass hade jag bassängen, ja hela badhuset faktiskt, för mig själv. Gjorde 1000 m och på söndagen plockade jag av mig simfötterna och gjorde 1125 m utan dem, kul att det faktiskt börjar kännas som att jag simmar! Ska jobba vidare med två pass i veckan under hösten och vintern och sen ska det bli spännande att testa ute i det mörka havet när temperaturen tillåter simning i öppet vatten. 
 
Ensam i badhuset!
 
Även simning är en materialsport
 
Under söndagen fick jag ett sms med texten "cykling om fem minuter på Stiby?" av Mikael Thörnberg. Självklart vill jag inte missa när Micke väl tar fram cykeln (händer ungefär en gång i halvåret) så vi "lekte" lite i stormvindarna på Stiby-Backe och på Hassaausen. Blev ett par mil och även om det inte var fokus på träning så ger det såklart en genomkörare på ett lite annorlunda sätt. Låt det inte ta sex månader till nästa gång Micke! 
 
Mikael på toppen av Stiby
 
Var roligare än vad mitt ansiktsuttryck visar!
 
Efter en dag med VAB blev det idag ett gympass i Hörvik och efter det 4000 m rodd. Ännu en träningsvecka är igång! 
 
 
 
 
 
 
Jeppe.K

Roligt att följa detta. Starkt jobbat!👍💪