Hällevik-Kalmar på cykel

Klockan är ni 20:50 söndag kväll och här följer mina tankar och reflektioner om gårdagens resa mot Kalmar. Tiderna nedan är uppskattningar. 
 
Fredag kl 21:30
Kokar gröt och ägg för att äta "frukost" innan jag går och lägger mig. När jag ska upp väldigt tidigt och träna brukar jag äta något innan jag går och lägger för att slippa lägga tid på det innan träningen. Öppnade även upp de väderappar som finns i min telefon och ser att det ska regna fram till kl 03:00 för att erbjuda uppehåll resten av dagen. Yes!, det här kommer bli en rätt trevlig resa, var mina direkta tankar då. När jag går och lägger mig strax innan kl 22:00 ställer jag klockan på 03:57.
 
Lördag kl 03:57
Mina första tankar när klockan ringer: Let's do this! Smyger upp och ser att regnet öser ner. Jaja, inget att göra, tar på mig kläderna och regnjackan och går ut i förrådet för att ta cykeln. Under tiden jag är där ute tilltar regnet så jag avvaktar lite men efter tio minuter orkar jag inte vänta längre utan kl 04:25 ger jag mig iväg mot Kalmar. 
 
 
Lördag kl 04:28
Tre minuter efter att jag gett mig av är mina fötter totalt genomblöta. Kommer då på Fredrik på Sölvesborgs Velos råd: ta en plastpåse över fötterna och dra sen en strumpa över det. Tack Fredrik, nästa gång kanske jag kommer ihåg det i tid...
 
Lördag kl 04:44 
Cyklar genom Mjällby mot Lörby och det fullkomligen vräker ner. Då börjar det även åska och en blixt lyser upp himmeln. Stannar till i en busskur ca tio minuter tills det inte smäller längre och ger mig sen av igen. 
 
Lördag kl 05:04
Regnet avtar en del och jag befinner mig mellan Norje och Pukavik. Sträcker ner handen för att plocka upp min vattenflaska för att dricka lite.. Fan. De står kvar hemma. Börjar fundera på vilka jag känner på vägen som jag kan köra inom för att låna lite flaskor och dricka men kom fram till att de flesta skulle nog bli lite irriterade om jag knackar på en lördagsmorgon vid denna tidpunkten så jag planerar att köra inom Statoil i Karlshamn för att inhandla H2O.  
 
Lördag kl 05:50
Trodde Statoil hade öppet dygnet runt men icke. Kör vidare och ser att McDonalds kör på det konceptet. Fick ganska skeptiska blickar när jag gick in och tyvärr sålde de inte vatten på flaska. Men de bjöd på en isvatten som slank ner snabbt och jag tänker: Öppnade inte Willys i Ronneby kl 07:00 när jag jobbade på Eniro? Upp på cykeln igen och iväg. Hade på förhand laddat upp en rutt i min cykeldator och följde den. Helt plötsligt tar cykelvägen slut och fem kossor står och tittar förvånat på mig på den äng som "ätit upp" cykelvägen. Kul. Först trodde jag att jag cyklat fel och inte följt cykeldatorn men efter att ha snurrat runt i ett villakvarter i ca 35 minuter bestämmer jag mig för att skippa cykeldatorn och följer skyltarna mot Hällaryd. Om någon på Smultronvägen var vaken under denna tiden är det ett under att de inte ringde polisen. 
 
Lördag kl 07:20
Har cyklat fram på Gamla Riksvägen och solen har kommit upp om än bakom regntunga moln. Passerar Bräkne-Hoby
 
Lördag kl 07:50
Är framme i Ronneby och letar mig fram till Willys. De öppnar kl 08:00 (07:00 på vardagar) så jag snackar bort tio minuter med två öldrickande killar utanför affären. De visste inte vilken som var den bästa cykelvägen till Listerby. Efter att affären öppnat och jag inhandlat mitt vatten ger jag mig av på den väg jag tror är rätt. Blev en liten felcykling men kostade nog bara fem-tio minuter. 
 
Lördag kl 08:45
Har precis passerat E22:an och cyklar mot Tving. Stannar till och slår en signal hem för att se hur läget är där. Är alltid en energikick att prata med Matheus men kände mig pigg i kroppen och fortsätte norrut. 
 
Lördag 9:25
Har hittills ätit energikakor men börjar nu känna mig hungrig och kör därför inom Tempo i Tving och inhandlar en fralla, en Snickers och en till flaska vatten. Frågar efter kaffe och affärsägaren säger först att de tyvärr inte har det men säger sen, vänta lite så fixar jag en kopp. Blev en trevlig paus med lite småprataande med en handlare i Tving, det gör man inte varje dag. Körde vidare mot Nävragöl. 
 
 
Lördag kl 10:32
Temperaturen börjar nu öka och det är 15-16 grader i luften och regnet har hållit sig borta en längre Stund. Plockar av mig lite kläder och tar sikte på Gullaboås och Gullabo för att sen köra vidare mot Påryd. Mina tidskalkyler säger mig att jag troligen inte kommer hinna fram till Kalmar innan kl 12. Dealen med Cecilia var att hon skulle plocka upp mig längs vägen om cyklingen drog ut på tiden och vi bestämmer att vi ska träffas i Påryd. 
 
Lördag kl 11:44
Möter en vit Kia några km innan Påryd och Cecilia och Matheus plockar upp mig. Totalt blev det 145 km, 898 höjdmeter och över sju timmar på cyklen. Var ganska trött när Cecilia kom men hade klarat de sista 40 km om vi inte haft en tid att passa. Jag får ta dem nästa gång!